Foto deasupra: câțiva dintre elevii pe care îi susținem pentru a putea urma școala (arhivă)
La începutul anului școlar, am prezentat pe larg activitatea ZMC de susținere a educației pentru copiii din Rampă, comunitatea cea mai vulnerabilă din Pata-Rât. Acum, la final de an școlar, e momentul să ne mândrim cu rezultatele elevilor pe care i-am susținut.
În anul școlar 2023-2024, niciunul dintre cei 54 de elevi a căror școlarizare o susținem nu a abandonat cursurile. Am întâlnit o mare parte din ei, la festivitatea de final de an de la Școala „Traian Dârjan”. Am văzut-o și pe Maia, care acum a terminat clasa pregătitoare, dar și pe Noemi, care în urmă cu patru ani a terminat clasa a opta, iar acum se pregătește de facultate, și a venit la festivitate pentru un frate mai mic.
Dar, azi, ne vom referi doar la doi dintre cei 54. Este vorba de Averescu Lăcătuș și Raul Rostaș, care au terminat clasa a opta, la Școala Gimnazială „Traian Dârjan” și se află acum în perioada de pregătire pentru Evaluarea Națională.
Potrivit cercetărilor sociologice făcute în comunitățile de la Pata-Rât, unul momentele-cheie ale școlarizării este finalizarea clasei a opta. „Din studiile efectuate, reiese că cel mai mare risc de abandon intervine în anii terminali ai ciclurilor de studii. De aceea, în activitățile noastre ne concentrăm pe acești elevi pentru a le arăta că au toate motivele să continue școala și a le susține școlarizarea”, explică Monica Gräff, managerul departamentului social al ZMC.
De aceea, Averescu și Raul sunt azi „eroii” noștri. Ei sunt determinați să meargă mai departe, preferabil la un liceu tehnologic. Dacă nu, o opțiune bună este învățământul dual (școala profesională). Totul depinde de notele pe care le vor lua la examene și de contextul școlar existent.
„Vreau să mă duc la școală, să termin liceul și apoi să am un loc de muncă”, afirmă răspicat Raul Rostaș. Discuția cu el are loc într-un mediu familiar, la Centrul de Zi „Țara Minunilor”, unde de aproape zece ani vine în fiecare zi de școală, să se pregătească pentru cursuri, sub supravegherea echipei de educație a ZMC.
Poate pentru un român din clasa medie, aceste visuri nu par cine știe ce, dar pentru un adolescent care provine dintr-o familie cu zece copii, care locuiesc într-o baracă fără apă curentă, pe un povârniș din Pata-Rât, mai la vale de bazinul Terapia, e un mare semn că viața lui intră pe un făgaș ascendent față de generațiile precedente.
Raul, un tânăr agil, cu ochi scăpărători, pare foarte conștient de situația sa defavorizată, dar pare decis să o depășească. „E foarte rău, acolo, la noi, și de aceea vreau să stau la cămin în anii următori. Apoi, vreau să fiu mecanic auto, să pot repara o mașină și să câștig bani din asta. Poate o să plec în străinătate, să strâng niște bani și apoi să mă întorc”, spune el. Averescu, și el, dorește să se facă mecanic auto.
Raul și Averescu sunt dintre primele generații de copii luați în grijă de echipa de educație a ZMC, încă din perioada 2014-2017, în cadrul primului proiect de desegregare derulat în Pata-Rât. Astfel, pentru asistenții sociali care îi susțin, încheierea ciclului gimnazial este un moment cu încărcătură emoțională deosebită. Practic, i-au văzut crescând sub ochii lor, de la picii de clasa a I-a până la adolescenții de acum. „Și Raul, și Averescu au făcut progrese fantastice. Au avut și probleme, sigur, dar ce copil nu are?”, se întreabă Angel Baciu, unul din asistenții sociali ai ZMC care se ocupă de ei. O provocare în cazul elevilor din Pata-Rât este modul în care ei înțeleg materiile predate la școală, explică Daniel Platon, și el asistent social la ZMC. „Provenind dintr-un mediu defavorizat, atipic, ei au nevoi speciale. De exemplu, au dificultăți la învățarea mecanică. Vor să învețe logic, prin exemple practice”, spune acesta.
„E un succes să îi vedem acum, gata de liceu sau profesională, și suntem și noi gata să îi sprijinim pe mai departe. Vreau neapărat să mulțumesc echipei de educație de la ZMC și cadrelor didactice de la «Traian Dârjan», fiindcă ei sunt cei care îi ghidează spre o educație mai eficientă. Cred că e o reușită faptul că ne-am acordat ajutor reciproc pe parcursul întregului an școlar, pentru a depăși situațiile dificile”, completează Angel Baciu.
Împreună, în momente grele
Fiindcă au existat situații dificile, să ne nu ascundem după degete. Raul a trecut prin momente foarte grele și este într-o perioadă de probațiune. Aflat într-un anturaj nefericit, a luat parte la o acțiune violentă împotriva unei terțe persoane. Probațiunea, însă, în cazul său, a funcționat. Dându-și seama că e pe cale să piardă șansa la un start bun în viață, el a revenit pe calea cea bună, și nu oricum, ci spectaculos. Și asta o spune fosta lui dirigintă. „Probațiunea lui Raul a făcut minuni. Am observat o evoluție școlară și psiho-emoțională a lui Raul extraordinară, o dorință de a se autodepăși. A legat prietenii cu colegii, a devenit un elev bun. Nota zece cu steluță pentru el”, spune doamna Alina Mihai, profesoară de franceză și diriginta lui Raul în clasa a opta. Probabil nu întâmplător, Raul spune că una din materiile lui favorite e franceza.
La început, școlarizarea elevilor din comunitatea Rampă a avut loc la Cara și Cojocna, dar din 2022, ei urmează cursuri la Școala Gimnazială „Traian Dârjan”, din Cluj-Napoca. Dacă până în 2023 activitatea de susținere a lor a fost realizată din Granturi Norvegiene (2014-2017) și apoi, din resursele proprii ale ZMC (2018-2022), începând din anul menționat ea este asigurată din bugetul local, pe baza unor hotărâri ale Consiliului Local Cluj-Napoca. Anul acesta, activitățile de desegregare întreprinse de ZMC în Pata-Rât sunt susținute prin două pachete de finanțare de la bugetul local, în valoare cumulată de 2,5 milioane de lei. Această sumă acoperă toate intervențiile în vederea desegregării zonei, educația fiind doar o parte a întregului efort.
În paralel, ZMC a încheiat în 2024 și proiectul Pata 2, finanțat din Granturi Norvegiene, prin care 73 de familii din Pata-Rât s-au mutat în locuințe sociale din zona metropolitană (Cluj-Napoca, Florești, Gilău, Apahida și Baciu). Șase dintre aceste familii provin din comunitatea Rampă.
„Miza eforturilor noastre sunt cei ca Raul și Averescu, copii care, fără susținerea noastră, a școlii și a Primăriei Cluj-Napoca, foarte probabil că ar fi abandonat cursurile și cine știe pe ce cale ar fi apucat-o. Susținându-i să facă școala, îi susținem să devină adulți responsabili, autonomi în gândire, capabili să își aleagă singuri un drum demn în viață, ca orice alt cetățean european”, încheie directorul general al ZMC, Zoltan Coraian.