Începând de luni, 23 august, o cursă regulată de autobuz leagă zona Pata Rât de restul orașului Cluj-Napoca. Este un proiect pilot, care are ca scop facilitarea accesului pe piața muncii din oraș a locuitorilor din această zonă.
Intervenția are loc în cadrul proiectului Cluj Future of Work, componenta „Muncă Informală”, gestionată de Zona Metropolitană Cluj (ZMC).
Cluj Future of Work este co-finanțat de Fondul European de Dezvoltare Regională prin programul Urban Innovative Actions.
Cluj Future of Work este realizat în co-management de către Primăria Cluj-Napoca și Centrul Cultural Clujean, într-un consorțiu cu alte opt organizații locale: Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj, Clusterul de Industrii Creative Transilvania, Cluster Mobilier Transilvan, Cluj IT Cluster, Transilvania IT Cluster, Festivalul Internațional de Film Transilvania, Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca și ZAIN Festivalul de Creativitate al Transilvaniei.
Noua linie de transport public este operată de CTP sub numele 8D, ea fiind, în fapt, o deviere a cursei 8L (Piața Mărăști – Centrul Agro Transilvania Dezmir). Astfel, de patru ori pe zi, de luni până vineri, autobuzul 8L face o buclă spre zona „Dallas” din Pata Rât, atât la dus, cât și la întors. În weekend, frecvența este mai redusă.
Prima cursă CTP care a oprit în Pata Rât a ajuns luni, la ora 7.50, și a preluat un grup de femei care lucrează în oraș. „Of, de când îl așteptam (autobuzul – n.r.). Nici nu vă gândiți cât de mult ne ajută, că până acum trebuia să mergem aproape un kilometru până la cea mai apropiată stație”, ne-a spus una dintre ele, Magdalena Pongraț.
„Accesul mai facil către oraș a fost una dintre prioritățile pe care le-am identificat pe parcursul consultărilor avute în comunitățile din zona Pata Rât. În parteneriat cu CTP am reușit să creăm această cursă regulată, ca un proiect pilot, în cadrul componentei noastre din proiectul mai larg «Cluj Future of Work»”, a declarat Zoltan Coraian, directorul general al ZMC.
În zona Pata Rât sunt patru comunități distincte, dintre care doar una, cea de pe strada Dezmirului (fostă Cantonului), avea acces facil la transportul public. Noua stație 8D deservește celelalte trei comunități, respectiv „Dallas”, Coastei și Rampă. Introducerea liniei 8D este susținută financiar de ZMC, cu fonduri europene provenite din proiectul amintit și reprezintă al doilea pas în sensul facilitării accesului la locurile de muncă din oraș pentru comunitățile de la Pata Rât. Anterior, în cadrul aceluiași proiect, au fost distribuite 350 de abonamente gratuite pentru persoanele din zona Pata Rât.
Context
Pata-Rât este o așezare urbană informală segregată spațial, sever defavorizată pe plan social, economic și al accesului la servicii publice. Populația estimată a zonei este de aproximativ 1.400 de persoane. ZMC și Primăria Cluj-Napoca derulează în Pata-Rât mai multe proiecte menite să ducă la desegregarea zonei. Unul dintre ele este Cluj Future of Work.
Componenta „Muncă informală” a proiectului încearcă să înțeleagă mecanismele muncii informale din zona Pata Rât, pentru a putea identifica și apoi testa acele soluții prin care cei care o practică să aibă acces la piața reglementată.
Cluj Future of Work studiază și testează posibilități prin care orașul se poate pregăti pentru provocările pe care viitorul le va aduce pe piața forței de muncă. Proiectul are în vedere mai ales aspecte culturale și sociale: care sunt joburile care se pot dezvolta în sectoarele culturale și creative, ce se va întâmpla în sectoarele cu risc mare de automatizare, ce se va întâmpla în sectoarele care au deja probleme de integrare pe piața muncii.