Echipa de facilitatori ai Zonei Metropolitane Cluj a terminat, săptămâna aceasta, distribuirea abonamentelor gratuite pe autobuz în comunitatea defavorizată de la Pata Rât. Scopul distribuirii acestor abonamente, în număr de aproape 350, este de a ușura accesul persoanelor din această zonă marginală pe piața muncii reglementate din oraș. Inițiativa este derulată în cadrul componentei „Muncă informală” a proiectului cu finanțare europeană Cluj Future of Work, componentă gestionată de ADI ZMC.
Facilitatorii ZMC, Linda Zsiga și Alex „Pepe” Fechete, au aplicat la începutul anului un chestionar în fiecare gospodărie din Pata Rât, pentru a identifica cât mai precis acele măsuri care ar facilita integrarea locuitorilor pe piața muncii din oraș. În urma acestui demers, a reieșit că 95% din membrii comunității defavorizate sunt de părere cu un abonament gratuit pe linia de autobuz care leagă această zonă de centrul orașului i-ar ajuta să își găsească un loc de muncă sau să îl păstreze pe cel pe care îl au.
„Măsura era oricum prinsă în pachetul nostru de inițiative privind munca informală, dar chestionarul a relevat cât de important este acest abonament pentru comunitate. Am accelerat, astfel, discuțiile cu Compania de Transport Public și suntem bucuroși că la începutul lunii mai am reușit să livrăm abonamentele”, a declarat Adrian Răulea, director de programe al ZMC.
Înainte de eliberarea abonamentelor, facilitatorii ZMC au vizitat din nou fiecare gospodărie, pentru a culege datele de identificare ale beneficiarilor, care au fost transmise către compania de transport.
La final, a rezultat un număr de 339 de abonamente nominale, valabile timp de șase luni, pe linia de autobuz 8L. Beneficiarii lor sunt adulții din comunitățile de la Pata Rât care sunt în căutarea unui loc de muncă sau lucrează în oraș.
Primirea cardurilor CTP a fost un prilej de bucurie. „Îi va fi foarte utilă soțului meu, care acum lucrează aici, pe rampă, dar dacă o să se ducă să lucreze în oraș, mult mai ușor îi va fi așa, că nu mai trebuie să dea bani pe bilet”, ne-a declarat Arada Lingurar.
În plus, numărul de curse pe linia 8L va fi suplimentat cu patru, de luni până vineri, și vor fi introduse cinci curse noi, în weekend, trei sâmbăta și două, duminica.
Context
Pata-Rât este o așezare urbană informală segregată spațial, sever defavorizată pe plan social, economic și al accesului la servicii publice. Populația estimată a zonei este de aproximativ 1.300 de persoanei. ZMC și Primăria Cluj-Napoca derulează în Pata-Rât mai multe proiecte menite să ducă la desegregrea zonei. Unul dintre cele mai importante este „Cluj Future of Work”.
Componenta „Muncă informală” a proiectului încearcă să înțeleagă mecanismele muncii informale din zona Pata Rât, pentru a putea identifica și apoi testa acele soluții prin care cei care o practică să aibă acces la piața reglementată.
Cluj Future of Work este co-finanțat de Fondul European de Dezvoltare Regională prin programul Urban Innovative Actions.
Proiectul studiază și testează oportunități pentru oraș, pentru a se pregăti pentru provocările de pe piața muncii pe care le va aduce viitorul. Cluj Future of Work se concentrează în principal pe probleme culturale și sociale: care sunt locurile de muncă care pot fi dezvoltate în sectoarele culturale și creative, ce se va întâmpla în sectoarele cu risc de automatizare, ce se va întâmpla în sectoarele care au deja probleme de integrare pe piața muncii.
Cluj Future of Work este realizat în co-management de către Primăria Cluj-Napoca și Centrul Cultural Clujean, într-un consorțiu cu alte opt organizații locale: Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj, Clusterul de Industrii Creative Transilvania, Cluster Mobilier Transilvan, Cluj IT Cluster, Transilvania IT Cluster, Festivalul Internațional de Film Transilvania, Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca și ZAIN Festivalul de Creativitate al Transilvaniei.
Pingback: Cursă regulată de autobuz din/spre Pata Rât, cu scopul de a facilita integrarea locuitorilor pe piața muncii din oraș – Zona Metropolitana Cluj